Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.07.2009 12:59 - 23 юли 2009 г.- 67 г. от разстрела на Никола Вапцаров!
Автор: estel Категория: Новини   
Прочетен: 4447 Коментари: 1 Гласове:
4

Последна промяна: 23.07.2009 15:35


image
На днешната дата-23 юли, през 1942 г., на Гарнизонното стрелбище в София е разстрелян Никола Йонков Вапцаров. Заедно с Антон Иванов, Антон Попов, Петър Богданов, Георги Минчев, Атанас Романов и др. (общо 12 души). Дано почиват в мир!
 
Днес ...аз няма да се ядосвам за поругаването на гроба на любимия ми поет;  днес...аз няма да размишлявам  защо  юридическото право има по-голяма сила в обществото ни от силата на морала и етиката; днес...аз няма да споря с приятели защо Багряна никога няма да стане любима моя поетеса;  днес...аз няма да се възмущавам, че крадат, обругават, отричат Поета на България /да, нашият, български поет, но и поет на всички хора по земята, които са открили нещо за себе си в стиховете му/...
...вместо това-ще препрочета стиховете му, които така и така знам наизуст!

Одая от родната къща в Банско...
 
image

А този живописен портрет на Вапцаров, нарисуван от Мануела Амо Надал, открих съвсем скоро...
  image

Ръкопис на "Борбата е безмилостно жестока"
  image

Това е последната му снимка, преди разстрела...   image
  Часове и буквално минути преди смъртта си Вапцаров написва може би най-настръхващите, най-въздействащи  свои стихове, поне за мен...

Няма такова обяснение в любов...просто няма...

ПРОЩАЛНО

                                                                                              На жена ми
 

Понякога ще идвам във съня ти
като нечакан и неискан гостенин.
Не ме оставяй ти отвън на пътя -
вратите не залоствай!

 

Ще влезна тихо, кротко ще приседна,
ще вперя поглед в мрака да те видя.
Когато се наситя да те гледам,
ще те целуна и ще си отида.
                                                           1942
 

...и изповедта към хората, които обичаше и в които вярваше до самия си край...

БОРБАТА Е БЕЗМИЛОСТНО ЖЕСТОКА

Борбата е безмилостно жестока.
Борбата, както казват, е епична.
Аз паднах. Друг ще ме смени и...толкоз -
какво тук значи някаква си личност!

Разстрел, и след разстрела - червеи.
Това е толкоз просто и логично.
Но в бурята ще бъдем пак със тебе,
народе мой, защото те обичахме!
                                   
                                    14 ч. - 23.VII.1942 г.


А романтиката, която той откри и пресъздаде даже чрез бездушните машини...

ПИСМО

Ти помниш ли
морето и машините
и трюмовете, пълни
                          с лепкав мрак?
И онзи див копнеж
                        по Филипините,
по едрите звезди
                       над Фамагуста?...

...За мен е ясно, както че ще съмне -
с главите си ще счупим ледовете.
И слънцето на хоризонта
                                    тъмен,
да, нашто
              ярко
                   слънце
                           ще просветне.
...

И Вярата, с която той не просто живееше, той Я дишаше!

ВЯРА

Ето - аз дишам,
работя,
живея
и стихове пиша
(тъй както умея).
С живота под вежди
се гледаме строго
и боря се с него,
доколкото мога

С живота сме в разпра,
но ти не разбирай,
че мразя живота.
Напротив, напротив! -
Дори да умирам,
живота със грубите
лапи челични
аз пак ще обичам!
Аз пак ще обичам!...

...Може би искате
да я сразите
моята вяра
във дните честити,
моята вяра,
че утре ще бъде
живота по-хубав,
живота по-мъдър?

А как ще щурмувате, моля?
С куршуми?
Не! Неуместно!
Ресто! - Не струва! -
Тя е бронирана
здраво в гърдите
и бронебойни патрони
за нея
няма открити!
Няма открити!

 Може би не всички знаят, че Вапцаров получава посмъртно, през 1952 год., Световната награда за мир. Най-важната награда, обаче, тази, която не можеш да видиш с очи и не можеш да пипнеш  с ръце, той получи отдавна... Любовта на хората!



Тагове:   Вапцаров,   разстрел,


Гласувай:
4



1. wonder - Моето любимо... негово стихотворение.
23.07.2009 19:27
ПРОЛЕТ

Пролет моя, моя бяла пролет,

още неживяна, непразнувана,

само в зрачни сънища сънувана,

как минуваш ниско над тополите,

но не спираш тука своя полет.



Пролет моя, моя бяла пролет –

знам, ще дойдеш с дъжд и урагани,

бурна страшно, огненометежна

да възвърнеш хиляди надежди

и измиеш кървавите рани.



Как ще пеят птиците в житата!

Весели ще плуват във простора...

Ще се радват на труда си хората

и ще се обичат като братя.



Пролет моя, моя бяла пролет...

Нека видя първия ти полет,

дал живот на мъртвите площади,

нека видя само твойто слънце

и – умра на твойте барикади!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: estel
Категория: Лични дневници
Прочетен: 862198
Постинги: 46
Коментари: 430
Гласове: 321
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930